CVUT

České vysoké učení technické v Praze
Fakulta stavební -- K 137 - Katedra železničních staveb

Předměty aktuálního semestru -- zimní 2025/26

přejděte na archiv předmětů od roku 2008 (podle kateder)

semestr zimní 2025/26


Diagnostika jízdní dráhy ve vztahu k měření hluku

Předmět je zaměřen zejména na diagnostiku kolejové jízdní dráhy u železničních a tramvajových tratí. V rámci teoretické části předmětu se studenti zaměří na diagnostiku a zatřídění povrchových vad kolejnic ovlivňujících akustickou situaci v okolí kolejové trati při průjezdu vozidla. Dále budou v rámci předmětu vysvětleny pojmy opotřebení kolejnic a údržba jízdní dráhy. Studenti se seznámí se metodami nedestruktivního zkoušení kolejnic a systémem evidence vad kolejnic. Blíže se seznámí se základními metodami defektoskopie se zaměřením na měření vlnkovitosti a drsnosti kolejnice, které jsou klíčové v aktuálně zaváděné celoevropské metodice Cnossos. V praktické části se student seznámí se základy měření vlnkovitosti a drsnosti kolejnice. V rámci měření v terénu bude studentem ve spolupráci s vyučujícím proveden sběr dat s využitím zařízení na měření vlnkovitosti a drsnosti kolejnice. Naměřená data budou studentem vyhodnocena. Výstupem z praktické části bude zpracovaný protokol z měření.

Povinná literatura:
[1]  [1] Krejčiříková, H.: Železniční stavby 1 / 1. část, Český technika – nakladatelství ČVUT, 2020, ISBN 978-80-01-06157-2.
[2]  [2] V.A.Profillidis: Railway management and Engineering, 2006,ISBN: 978-0-7546-4854-3.
[3]  [3] Thompson, D.: Railway Noise and Vibration: mechanisms, modeling and means of control; Elsevir, 2009, ISBN-13: 978-0-08-045147-3.
[4]  [4] Jens Trampe Broch: Acoustic noise measurements, 1975, ISBN 87 87355 00 0.
Doporučená literatura:
[5]  [5] H.Funke: Broušení kolejnic, 1992, SPENO international SA.
[6]  [6] SŽDC (ČD) S 3/4 „Nedestruktivní zkoušení kolejnic“.
[7]  [7] SŽDC (ČD) S 2/3 „Organizace a provádění kontrol tratí“ čl. 68 s odkazem na přílohu 1.
[8]  [8] Jednotná výpočtová metodika CNOSSOS-EU (Common Noise Assessment Methods in EU), 2012.

Diagnostics of Railway in Relation to Noise Measurement

The subject focuses mainly on the diagnostics of railway tracks in railway and tram lines. Within the theoretical part of the subject, students will focus on diagnostics and classification of surface defects of rails influencing the acoustic situation in the vicinity of the railway track during the passage of a vehicle. In addition, the concepts of rail wear and track maintenance will be explained within the subject. Students will be acquainted with the methods of non-destructive testing of the rails and the system of tracking of rail defects. They will become acquainted with the basic methods of defectoscopy with a focus on the measurement of wavelength and roughness of the rails heads, which are crucial methods in the contemporary implemented pan-European methodology of Cnossos. In the practical part, the students will learn the basics of the measurement of the rail corrugation and the roughness of the rails. As part of the field measurements, the student will, with support of a teacher, collect data using equipment for measuring rail corrugation and roughness of the rails. The measured data will be evaluated by a student. The practical output will be the processed measurement protocol.

Povinná literatura:
[1]  Krejčiříková, H.: Railway structures, part 1, ČVUT, 2020, ISBN 978-80-01-06157-2.
[2]  V.A.Profillidis: Railway management and Engineering, 2006,ISBN: 978-0-7546-4854-3.
[3]  Thompson, D.: Railway Noise and Vibration: mechanisms, modeling and means of control; Elsevir, 2009, ISBN-13: 978-0-08-045147-3.
[4]  Jens Trampe Broch: Acoustic noise measurements, 1975, ISBN 87 87355 00 0.
Doporučená literatura:
[5]  H.Funke: Rail grinding, 1992, SPENO international SA.
[6]  SZDC (CD) S 3/4 "Non-destructive testing of rails".
[7]  SZDC (CD) S 2/3 "Organization and execution of track inspections" Article 68 with reference to Appendix 1.
[8]  CNOSSOS-EU Common Noise Assessment Methods in EU, 2012.

Experimentální ověřování materiálů a konstrukcí železničních staveb

Předmět je zaměřen na podrobné seznámení s metodami hodnocení kvality železniční dopravní cesty a jejích součástí. Důraz je kladen na experimentální ověřování materiálů, stavebních prvků a konstrukcí a klasifikaci zjištěných vad. Součástí výuky je provedení experimentálních měření v laboratorních podmínkách i na železniční tratí, vyhodnocení výsledků a diskuse nad nimi.

Povinná literatura:
[1]  Moravčík, M., Moravčík, M. Mechanika železničních tratí. Experimentálna analýza namáhania a pretvorenia komponentov trate. Žilina: EDIS – vydavateľstvo ŽU, 2002, ISBN 80-7100-958-7.
[2]  Selig, E.T., Waters, J.M. Track Geotechnology and Substructure Management. London: Thomas Telford Services Ltd., 1994, ISBN 0-7277-2013-9.
Doporučená literatura:
[3]  Indraratna, B., Salim, W. Mechanics of Ballasted Rail Tracks. A Geotechnical Perspective. London: Taylor & Francis Group, 2005, ISBN 0-415-38329-3.

Měření hluku v kolejové dopravě

Předmět studenty seznámí s principem technického měření hluku se zaměřením na moderní metody lokalizace zdrojů hluku v kolejové dopravě na reálném projíždějícím vozidle. V rámci praktické části předmětu bude probíhat měření v terénu pomocí moderního zařízení - akustické kamery, která umožňuje zobrazení naměřeného akustického signálu v obraze z videokamery, případně měřené zvukoměrem. Studenti se v rámci praktické části naučí toto zařízení ovládat. V rámci post-processingu bude studentem provedena důkladná analýza frekvenční oblasti signálu. Na základě provedené frekvenční analýzy bude studentem stanoveno, které zdroje hluku lze označit za významné a které lze zanedbat. Na závěr bude navrženo optimální protihlukové opatření.

Povinná literatura:
[1]  David Thompson: Railway noise and vibration – Mechanisms, modelling and means of control, 2009
[2]  Krylov V.: Noise and Vibration from Hight-speed trains, 2001, ISBN: 0 7277 2963 2
[3]  V.A.Profillidis: Railway management and Engineering, 2006,ISBN: 978-0-7546-4854-3.
Doporučená literatura:
[4]  ČSN EN ISO 3095: Železniční aplikace – Akustika – Měření hluku vyzařovaného kolejovými vozidly, březen 2014
[5]  CAE Software and Systém GmbH – Lokalizace zdrojů hluku - Akustická kamera Bionic L, prezentace LB acoustics 2019)

Noise Measurement in Railway Transportation

The subject introduces students to the principle of noise measurement in the field with a focus on modern methods of locating noise sources in rail transport on a real passing vehicle. As part of the practical part of the course, field measurements will be carried out using a modern device - an acoustic camera, which enables the display of the measured acoustic signal in the video camera image, or sound level meter be used. Students will learn to operate this device as part of the practical part. As part of post-processing, the student will perform a thorough analysis of the frequency range of the signal. Based on the performed frequency analysis, the student will determine which noise sources can be identified as significant and which can be neglected. At the end, an optimal anti-noise measure will be proposed.

Povinná literatura:
[1]  [1] David Thompson: Railway noise and vibration – Mechanisms, modelling and means of control, 2009
[2]  [2] Krylov V.: Noise and Vibration from Hight-speed trains, 2001, ISBN: 0 7277 2963 2
[3]  [3] V.A.Profillidis: Railway management and Engineering, 2006,ISBN: 978-0-7546-4854-3.
Doporučená literatura:
[4]   [4] ČSN EN ISO 3095: Železniční aplikace – Akustika – Měření hluku vyzařovaného kolejovými vozidly, březen 2014
[5]   [5]CAE Software and Systém GmbH – Noise sources localization - Acoustic camera -Bionic L, official manuals for instruments and devices used to implement experiments. 2019)

Metody navrhování a sanací pražcového podloží

Předmět je zaměřen na podrobné studium problematiky navrhování konstrukce pražcového podloží v ČR a Evropě, včetně ochrany proti klimatickým účinkům a vlivu podzemní vody. Cílem předmětu je seznámení studentů se speciálními materiály pro použití do konstrukce pražcového podloží (geosyntetika, hydro- a tepelně-izolační materiály, antivibrační prvky), s poruchami pražcového podloží a metodami jejich odstranění. Součástí výuky je seznámení s vybranými přístroji a zařízeními pro analýzu kvality pražcového podloží a jejich praktickým využitím.

Povinná literatura:
[1]  Correia, A.G., Momoya, Y., Tatsuoka, F. Design and Costruction of Pavements and Rail Tracks. London: Taylor & Francis
[2]  Indraratna, B., Salim, W., Rujikiatkomjorn Ch. Advanced Rail Geotechnology – Ballasted Track. London: Taylor & Francis Group, 2011, ISBN 978-0-415-66957-3.
Doporučená literatura:
[3]  Ižvolt L. Železničný spodok. Namáhanie, diagnostika, navrhovanie a realizácia konštrukčných vrstiev tělesa železničního spodku. Žilina: EDIS – vydavateľstvo ŽU, 2008, ISBN 978-80-8070-802-3.

Teorie bezstykové koleje

Cílem předmětu je rozšíření znalostí o bezstykové koleji železničních a tramvajových tratí dosažených v magisterském studiu. Náplní předmětu je rešerše o bezstykové koleji, teorie o výpočtu stability bezstykové koleje a modelování chování bezstykové koleje pod zatížením provozem a klimatickými podmínkami.

[1]  Povinná literatura:
[2]  Fendrich L., Handbuch Eisenbahninfrastructur, ISBN-10 3-540-29581-X Berlin Heidelberg New York, Springer-Verlag Berlin 2007
[3]  Lichtberger B., Track Compendium, 1st edition 2005, ISBN 3-7771-0320-9
[5]  Doporučená literatura:


Zdroje hluku v kolejové dopravě

Předmět se zaměřuje na problematiku vzniku a šíření hluku v kolejové dopravě. V rámci teoretické části studenti získají znalosti o problematice hluku, jeho lokalizaci a šíření s důrazem na kolejovou dopravu. Budou seznámeni se základními i inovativními aplikacemi protihlukových opatření, jak na straně vozidla, tak na straně infrastruktury a naučí se implementovat jejich optimální kombinaci pro dosažení co nejlepšího účinku. Praktickou částí předmětu je měření v terénu, kde budou s pomocí moderní akustické kamery lokalizovány dominantní zdroje hluku na reálném jedoucím vozidle.

Povinná literatura:
[1]  Nový R.: Hluk a chvění, ČVUT 2019, ISBN:978-80-01-06554-9
[2]  Kotzen, B., English., C.: Environmental Noise Barriers: A guide to their acoustic and visual design - 2nd ed., Spon Press, 2009, ISBN-13: 978-0-415-43708-0.
Doporučená literatura:
[3]  David Thompson: Railway noise and vibration – Mechanisms, modelling and means of control, 2009
[4]  Krylov V.: Noise and Vibration from Hight-speed trains, 2001, ISBN: 0 7277 2963 2
[5]  CAE Software and Systém GmbH – Noise sources localization - Acoustic camera -Bionic L, official manuals for instruments and devices used to implement experiments. 2019)

Sources of Noise in Railway Transportation

The subject focuses on the issue of noise generation and propagation in rail transport. As part of the theoretical part, students will gain knowledge about the problem of noise, its localization and propagation, with an emphasis on rail transport. They will be introduced to both basic and innovative applications of anti-noise measures, both on the vehicle side and on the infrastructure side, and learn to implement their optimal combination to achieve the best possible effect. The practical part of the subject is field measurement, where the dominant sources of noise on a real moving vehicle will be located with the help of a modern acoustic camera.

Povinná literatura:
[1]  [1] Nový R.: Hluk a chvění, ČVUT 2019, ISBN:978-80-01-06554-9
[2]  [2] Kotzen, B., English., C.: Environmental Noise Barriers: A guide to their acoustic and visual design - 2nd ed., Spon Press, 2009, ISBN-13: 978-0-415-43708-0.
Doporučená literatura:
[3]  [3] David Thompson: Railway noise and vibration – Mechanisms, modelling and means of control, 2009
[4]  [4] Krylov V.: Noise and Vibration from Hight-speed trains, 2001, ISBN: 0 7277 2963 2
[5]  [5] CAE Software and Systém GmbH – Noise sources localization - Acoustic camera -Bionic L, official manuals for instruments and devices used to implement experiments. 2019)

Bakalářská práce

Bakalářská práce je první komplexní prací vypracovávanou studenty při jejich vysokoškolském studiu na zvolené téma. Základními úkoly jsou: osvojení práce s odbornou literaturou, zpracování odborného textu, citační zvyklosti apod. Bakalářská práce má zpravidla podobu projekční (rekonstrukce úseku železniční trati, studie nových tratí), rešeršní (zpracování přehledu aktuálního stavu řešení v určité oblasti) nebo laboratorní (zahrnující provedení a vyhodnocení určených laboratorních zkoušek).

[1]  Studijní materiály jsou vždy doporučovány individuálně vyučujícím a odpovídají danému zpracovávanému tématu.
[2]  Nejčastěji studijní materiály tvoří odborná česká i zahraniční literatura, normy, předpisy, metodické pokyny a odborné články.


Bakalářská práce

Bakalářská práce je první komplexní prací vypracovávanou studenty při jejich vysokoškolském studiu na zvolené téma. Základními úkoly jsou: osvojení práce s odbornou literaturou, zpracování odborného textu, citační zvyklosti apod. Bakalářská práce má zpravidla podobu projekční (rekonstrukce úseku železniční trati, studie nových tratí), rešeršní (zpracování přehledu aktuálního stavu řešení v určité oblasti) nebo laboratorní (zahrnující provedení a vyhodnocení určených laboratorních zkoušek).

[1]  Studijní materiály jsou vždy doporučovány individuálně vyučujícím a odpovídají danému zpracovávanému tématu. Nejčastěji studijní materiály tvoří odborná česká i zahraniční literatura, normy, předpisy, metodické pokyny a odborné články.


Projekt

V rámci projektu probíhá již intenzivní příprava k diplomové práci. Po dohodě s vyučujícím je stanoveno předběžné téma diplomové práce. Student by se měl zodpovědně připravovat na samotnou tvorbu práce studiem podkladů, tvorbou rešerše, získáním podkladových materiálů (např. mapových). Dále by si měl stanovit osnovu práce a osvojit si práci s případnou měřící technikou využito v této práci apod.

[1]  Studijní materiály jsou vždy doporučovány individuálně vyučujícím a odpovídají danému zpracovávanému tématu.
[2]  Nejčastěji studijní materiály tvoří odborná česká i zahraniční literatura, normy, předpisy, metodické pokyny a odborné články.


Diplomová práce

Dle zadání diplomové práce.

[1]  Studijní materiály jsou vždy doporučovány individuálně vyučujícím a odpovídají danému zpracovávanému tématu. Nejčastěji studijní materiály tvoří odborná česká i zahraniční literatura, normy, předpisy, metodické pokyny a odborné články.


Diagnostika staveb kolejové dopravy

Předmět je zaměřen na podrobné seznámení s diagnostikou železniční dopravní cesty - vyhláška 177/1995 ve stávajícím znění, předpisová základny pro posuzování provozuschopnosti tratí, prostředky diagnostiky železničního svršku a výhybek, železničního spodku - pražcového podloží. Měření dalších parametrů tratí, na reálné příklady vad a nedostatků jízdní dráhy.

Povinná literatura:
[1]  Vyhláška č. 177/1995 Sb. - stavební a technický řád drah - ve znění pozdějších vyhlášek
[2]  Technologie prací na železničním svršku, Kolektiv autorů, Praha 2019, ISBN 978-80-88265-17-7
[3]  ČSN 73 6360–Konstrukční a geometrické uspořádání koleje železničních drah a její prostorová poloha – Část 1 a 2
Doporučená literatura:
[4]  ČSN EN 13848 - 1 až 6 Železniční aplikace - Kolej - Kvalita geometrie
[5]  SŽDC SR103/4(S) Využívání měřících vozů pro železniční svršek s kontinuálním měřením tratě pod zatížením, 2010
[6]  Krejčiříková,H.: Železniční stavby 1/1. část, 2020, ISBN 978-80-01-06157-2
[7]  Software ZAKO - České vysoké učení technické - Fakulta stavební [online]. Dostupné z http://kzs.fsv.cvut.cz/.

Projekt D

Projekt obsahuje varianty vedení trasy, podrobně zpracovanou finální variantu, podélný řez, příčné řezy a technickou zprávu včetně návrhu pražcového podloží. Součástí projektu je také ekonomické posouzení navrhované varianty.

[1]  ČSN 73 6360-1, Konstrukční a geometrické uspořádání koleje železničních drah a její prostorová poloha - Část 1: Projektování, ČNI, 2008,
[2]  Vzorové listy železničního spodku, SŽ
[3]  Směrnice SŽDC č.30 - Zásady rekonstrukce celostátních drah České republiky nezařazených do evropského železničního systému, 2008
[4]  Předpis S3 - Železniční svršek, SŽ - aktuální verze
[5]  Předpis S4 - Železniční spodek - aktuální verze


Železniční stavby 2D

Projektování kolejiště jednotlivých typů železničních stanic, konstrukční prvky železničních stanic, zařízení pro přepravu osob a zboží, návaznost na evropskou železniční síť, modernizace a optimalizace železničních tratí, navrhování tramvajových tratí a tratí metra, ekologické dopady kolejové dopravy.

Povinná literatura:
[1]  ČSN 736360-1: Konstrukční a geometrické uspořádání koleje železničních drah a její prostorová poloha - Část 1: -Projektování. ÚNMZ, prosinec 2020.
[2]  Technologie prací na železničním svršku, Kolektiv autorů, Praha 2019, ISBN 978-80-88265-17-7
Doporučená literatura:
[3]  Program rozvoje rychlých železničních spojení v ČR, Ministerstvo dopravy, 2017.
[4]  Technologie prací na železničním svršku, Kolektiv autorů, Praha 2019, ISBN 978-80-88265-17-7
[5]  ČSN 280318: Průjezdné průřezy tramvajových tratí a obrysy pro vozidla provozovaná na tramvajových dráhách, ÚNMZ, březen 2015.
Studijní pomůcky:
[6]  Web katedry železničních staveb: http://kzs.fsv.cvut.cz.

 

Zpět na:
Stránku ČVUT
Stránku fakulty
Seznam kateder

Problémy, připomínky a doporučení směrujte prosím na
webmaster@fsv.cvut.cz